Psykolog Maryam Testmann – Gentofte og Kgs. Lyngby

Børn og unge og skærm – Hvad det gør og hvad du kan gøre

Nedsæt skærmtiden og få gladere børn.

Skærmtid

Skærm, spil og sociale medier er kommet ind i vores liv med lynets hast.

Børn og unge er nogle af de største fans af netop skærm og alle de muligheder, som sådan noget tilbyder. 

Børn er på skærm i skolen, hvor de researcher og laver opgaver på en computer eller iPad.

Derudover har de deres telefoner, som de enten i pauserne eller i hvert fald efter skoletid bruger til at kommunikere med hinanden, spille, se videoer osv.

Udover det, er der PlayStation, Xbox, computer, og iPads, som mange børn bruger dagligt.

Mange børn går direkte hjem fra skole for at spille. Dette til fordel for at gå i klub eller have legeaftaler i fysisk form.

Børn helt ned i børnehavealder får lov til sidde med en iPad i form af pausetid. 

Så skærmen fylder for børn og voksne over det hele.

Udvider og lukker horisonter

Skærm er både med til at udvide, men faktisk også lukke børns horisonter.

Den udvider børns horisonter, fordi der er nem og hurtig adgang til informationer, kontakt til andre mm.

På den anden side lukker den børns horisonter fordi den erstatter mange af de nære kontakter, som børn plejer at have sammen. Børn spiller sammen online uden den fysiske kontakt. Ved at være online sammen oplever de fællesskab, men får ikke den nærhed og kontakt, som de i virkeligheden har brug for.

Mange af disse børn oplever sig faktisk ensomme selvom de har rigtig mange digitale venner.

Børn udvikler selvforståelse, empati og socialforståelse ved at være sammen med andre mennesker i reelt fysisk samvær. Alle disse læres nemlig når man kommunikerer med hinanden ved at se på hinanden, aflæser hinandens ansigts- og kropsudtryk, rører ved hinanden osv. Disse erfaringer får de ikke ved digitalt samvær via en skærm.

Pseudo-koncentration

Et andet problem er, at børns opmærksomhed og koncentration ikke øves når de er på skærm. Det er psudo-koncentration, når de er på skærm. Denne form for koncentration er ikke sammenlignelig med den koncentration, som man udøver når man læser i en bog, laver lektier i hånden, tegner, leger eller lign.

Nedsæt skærmtiden og få gladere børn

Mængden af skærmforbrug er noget som er til stor diskussion og frustration for mange forældre.

Skal der begrænsninger på eller ej?

Udelukker vi vores børn fra sociale fællesskaber, hvis vi sætter begrænsninger på eller ej?

Min erfaring er, at de fleste af de børn og unge, som jeg arbejder med, som starter med at have stort skærmforbrug, men som bliver bevidste om det og sætter forbruget ned, bliver nogle gladere børn og unge. De oplever faktisk at meget af deres oplevede stress, dårligt humør, og ofte oplevet angst og dårligt selvværd bliver mindre.

Hvornår er et barn for meget på skærm

  • Når ens barn næsten hver dag går hjem fra skole for at spille, og sjældent ser venner i fritiden.
  • Når ens barns ikke leger mere, eller ikke interesserer sig for fysiske aktiviteter, fx at spille bold, tegne, osv.
  • Når ens barn er på skærm helt frem til sovetid.
  • Når ens barn er meget svær at frigøre fra skærmen.
  • Når ens barn ofte er i dårligt humør.
  • Når ens barn nemt bliver vred kombineret med ovenstående.

Her er der nogle råd til forældre med børn, der er for meget på skærm

  • Vær selv en god rollemodel. Begræns dit eget skærmforbrug. Børn kopier de voksnes adfærd.
  • Tilbyd alternativer. Fx sørg for legeaftaler. Tilbyd dig selv ved at lege med dit barn, tegn med dit barn, gå ud og spil bold, hop på trampolin, you name it.
  • Lav gode aftaler og rammer omkring skærmforbrug.
  • Sæt tid på. Fx skærmtid 1½ time om eftermiddagen i weekenderne (det er bare et eksempel og afhænger af barnets alder).
  • Telefonen kan med fordel være i stuen, hvor barnet ikke hele tiden har adgang til den og ikke bliver forstyrret af konstante notifikationer.
  • Ingen skærm ved spisetid og på spisebordet.
  • Tal med dit barn om hvad de laver på deres skærm? Kan de passe på sig selv?
  • Forebyg digitale krænkelser ved at fortælle og vise dit barn om hvad man også kan udsættes for digitalt.
  • Lær dit barn om at være kritisk omkring de informationer, som de får via forskellige digitale medier.

Børn kan ikke på egen hånd navigere i den store digitale verden. De skal guides til det.